Omalovánky nejsou jen pro děti
Omalovánky nejsou jen pro děti
30. 11. 2023 | Iva Svatoňová | Výtvarné tvoření v jazykové výuce
Myslím, že omalovánky nemusím dlouze představovat. Jedná se o černobílé kresby, které čekají na to, až někdo vezme pastelky nebo fixy a vybarví je. Někdy máme k dispozici barevnou předlohu, kterou máme jednoduše okopírovat, jindy nám nechávají autoři volnou ruku a výběr barev je čistě na nás. V tomto článku se podíváme na možnosti, jak omalovánky efektivně zařadit do jazykové výuky dětí i dospělých.
1. Vybarvovací diktát
Porozumění slyšenému můžeme trénovat i takovou jednoduchou aktivitou, jako je vybarvování obrázku. Připravíme si omalovánky na kopii pro každého studenta a detailní popis daného obrázku, ve kterém vysvětlíme, kterou barvu jednotlivé části mají. Informace říkáme jednu po druhé a vždy necháme chvilku čas, aby studenti stihli zareagovat a instrukci splnili.
Např. Na obrázku vidíte obývací pokoj. Uprostřed je červený gauč s oranžovými polštáři. Na podlaze je zelený koberec. Na hnědém stole je váza s růžovými tulipány.
Tip: U pokročilejších studentů se nemusíme omezovat jen na samotné barvy. Můžeme přidat i vzory, které tam musí sami dokreslit - hnědo-žlutý kostkovaný koberec, fialové květované polštáře atd.
Stejnou aktivitu můžeme využít také pro izolované obrázky, kdy na jednom papíru budeme mít větší množství malých obrázků. To se hodí zvláště pro začátečníky a menší žáčky. Např. Kočka je černá. Míč je modrý. Auto je zelené. Svetr je červený.
K vybarvení ve formátu PDF a PNG |
Klasických omalovánek je plný internet. Můžete se podívat na Googlu či Pinterestu a určitě něco najdete. Lepších výsledků dosáhnete vyhledáváním v angličtině, stačí zadat něco jako „coloring pages" a je to.
Z českých webových stránek se můžete podívat například
→ na web společnosti Maped
→ nebo na web Supercoloring.com/cs, kde si můžete omalovánky vytisknout, nebo vybarvovat přímo online.
2. Nápověda v obrázku
Pojmenování barev můžeme trénovat také v písemné podobě. K tomuto účelu potřebujeme speciální omalovánky, kdy jsou názvy barev uvedené přímo v plochách, které se mají vybarvovat. Student si přečte název barvy a dané místo vybarví dle instrukce. Ke stejnému účelu můžeme využít i omalovánky, kde jsou prázdné plochy označeny čísly. Pak už jen stačí přidat nápovědu, které číslo reprezentuje kterou barvu. Např. 1 = černá, 2 = žlutá, 3 = zelená
Skvělým materiálem jsou pak omalovánky s čísly, na kterých není na první pohled patrné, co vlastně zachycují. Motiv se objeví až po správném vybarvení. Úkolem studentů tedy není jen obrázek vybarvit, ale hlavně zjistit, co na něm vlastně je. Snaha o odhalení může působit motivačně a takovýto úkol může být i součástí různých soutěží nebo únikových her.
3. Malý návrhář
Někdy se hodí nechat výběr vhodných barviček a vzorů na samotných studentech. Připravíme si různé omalovánky a necháme je studenty vybarvit podle jejich preferencí. Hlavní výuková aktivita totiž přichází až potom. Úkolem studentů je obrázky detailně popsat buď mezi sebou ve skupince, nebo před celou třídou. Popis může mít i písemnou formu. Tato aktivita se hodí zejména při nácviku popisu postavy a oblečení a při popisu interiéru. V případě toho interiéru můžeme i přidat informaci o tom, kdo v tom pokoji vlastně bydlí. Bude se nějak lišit pokoj patnáctiletého puberťáka a osmdesátileté babičky?
Barevně ve formátu PDF a PNG | K vybarvení ve formátu PDF a PNG |
4. Habbit tracker a sledování pokroků
Vybarvování obrázků může mít v jazykové výuce také jinou funkci, než je nácvik slovíček. A tou je záznam pokroku či studijních návyků. Splnili studenti nějaký úkol? Napsali a odevzdali text? Uspěli ve hře či soutěži? Zvládli správně vyřešit cvičení nebo se věnovali studiu doma na mobilní aplikaci? Ať si o tom udělají záznam třeba právě vybarvením obrázku nebo políčka v kalendáři. Habbit tracker je oblíbená metoda pro budování každodenních návyků a pro učení se cizím jazykům se hodí výborně. Jednak vidíte, co už se vám povedlo a kolik práce jste už odvedli, a jednak vás to motivuje pokračovat dál, abyste vybarvili další obrázky. Navíc se nabízí srovnání i s ostatními spolužáky, což může vzbudit určitou soutěživost.
5. Odpočet
Omalovánky mohou být také určitým zpestřením určitého období v roce, kdy nám postupné vybarvování ukrátí čekání na prázdniny nebo třeba na Velikonoce či Vánoce. Každý den jeden obrázek - každý den jedno nové slovíčko. Pokročilejší studenti můžou přidat i každý den jednu větu s daným slovem. Všechny obrázky můžeme mít připravené na jednom listu nebo můžeme dávat každý den novou kartičku, kterou si pak studenti nalepí třeba do sešitu. Jak může vypadat takový netradiční adventní kalendář, vidíte tady:
K vybarvení ve formátu PDF a PNG |
6. Zabavení rychlíků a tvorba výukových pomůcek
Učitelé zejména na základních školách vědí, že je dobré mít po ruce něco, čím můžeme zabavit žáčky, kteří jsou vždy první hotovi, a než práci dokončí i ostatní, začnou se nudit. Omalovánky mohou být výborným řešením. Nemusí jít ale jen o to, dát dítěti nějakou činnost. Námět obrázku může souviset s výukou. Dítě si ho pak může nalepit do sešitu, připsat si k němu nová slovíčka nebo si může vytvářet vlastní výukové pomůcky, např. obrázkový slovník či vlastní flashcards, které mu pak pomohou při učení.
Máte vy sami nějaký osvědčený zdroj omalovánek? Dejte mi určitě vědět.
Postupně sem budu přidávat některé z mé dílny, tak sem nezapomeňte občas znovu nahlédnout :-)