Nakresli počasí

Nakresli počasí
18. 5. 2022 | Iva Svatoňová | Výtvarné tvoření v jazykové výuce
V prvním článku ze sekce „Výtvarné tvoření v jazykové výuce“ bych vám chtěla dokázat, že fixy nebo pastelky nemusí nutně patřit jen do výuky malých dětí a že můžete své lekce zpestřit výtvarnými aktivitami, i když se vaši studenti dušují, že „neumí kreslit“. Tuto aktivitu zvládnou opravdu všichni.
Mám pro vás jeden pracovní list, který můžete využít ke 3 aktivitám na téma „Počasí“.
Pak už stačí jen pár pastelek, fixů nebo tužek.
1. Nakresli, co je napsané
Každý student dostane pracovní list, na kterém je u každého obrázku krajiny uvedeno, jaké počasí má znázorňovat. Úkolem studentů je pak počasí dokreslit. Všichni mohou mít stejné pracovní listy, lze však připravit i více variant.
2. Diktát
Pro tuto variantu využijeme obrázky bez popisku. Každý student dostane jeden pracovní list. Učitel tentokrát zadává instrukce ústně a studenti kreslí to, co jim řekl učitel. Na závěr se všechny práce porovnají, zda všichni diktátu porozuměli.
Instrukce můžeme upravit podle pokročilosti studentů. U začátečníků stačí např. „Je bouřka.“, u pokročilejších přidáme více detailů: „Je bouřka. Na obloze je několik černých mraků a nad horami se rozzářil velký blesk.“
3. Jeden obrázek pro každého studenta
Před touto aktivitou pracovní list rozstříháme na jednotlivé krajiny a ke každé krajině připíšeme jednu meteorologickou situaci. Studenti nejdříve počasí dokreslí a pak mohou použít kresbu pro různé konverzační situace.
Učitel nebo sami studenti se ptají „Jaké je dnes počasí?“ / „Jaké počasí bude zítra?“. Odpověď pak musí souviset s obrázkem. Další otázkou může být: „Jaké počasí máš nejraději?“ Student pak musí vymyslet důvod, proč má rád právě to počasí, které má na obrázku. Další možností je poznávačka. „Sněží?“ „Je jasno?“
Pracovní listy ke stažení ve formátu PDF:
bez popisků a s českými popisky
![]() |
![]() |
![]() |
anglická verze