OBRÁZKOVÝ NEWSLETTER
Uvítací balíček s 20 PDF ihned ke stažení a porce obrázků na konci každého měsíce. Úplně zdarma.
Tato stránka je chráněna službou reCAPTCHA. Zjistit více.
Informace získané prostřednictvím Google reCAPTCHA podléhají Pravidlům ochrany osobních údajů a Smluvním podmínkám společnosti Google a používají se všeobecné bezpečnostní účely (nepoužívají se na přizpůsobenou reklamu společnosti Google)

Najdi 10 rozdílů

Úvod Články

Najdi 10 rozdílů



8. 3. 2023 | Iva Svatoňová | Typy obrázků a jejich využití


Myslím, že tento obrazový materiál nemusím dlouze představovat. Milují ho studenti i učitelé. Možná si díky němu vzpomeneme i na své dětství, kdy jsme v dětských knížkách a časopisech hledali všechny detaily, ve kterých se liší dva obrázky na první pohled stejné. V jazykové výuce mají mnoho využití. Nevýhodou ale je, že se tento materiál špatně shání, zejména pokud učíte teenagery a dospělé. Ty obrázky z dětských časopisů totiž nemusí ve výuce dospělých vůbec fungovat. V tomto článku se podíváme na to, co se dá s těmito obrázky ve výuce dělat a jak si je můžeme i sami připravit.



Tipy na možné využití:

1. Statický popis

Se studenty budeme jednoduše popisovat, jak vypadá první obrázek a co je na tom druhém jinak. Procvičíme vyjadřování místních vztahů, předložky, případně pády.

Např. Na prvním obrázku je na stole prázdná váza, ale na druhém je ve váze květina.


2. Dynamický popis

Podle tohoto přístupu popisujeme to, co se na druhém obrázku změnilo - kdo co kam dal, kam kdo šel, co udělal. 

Např. Někdo dal do vázy květinu.


3. Vymýšlení příběhu 

Na dynamický popis můžeme navázat vysvětlením, proč se to stalo, kdo to asi udělal.

Např. Majitelka bytu měla narozeniny a dostala od přítele květiny. Možná slavili výročí svatby. Nebo je to učitelka a rozdávala vysvědčení :-)


4. Test paměti s diskuzí

Nejdříve necháme studentům trochu času, aby se podívali na první obrázek. Ten potom zakryjeme a ukážeme druhý. Ve dvojicích pak musí diskutovat o tom, co bylo na prvním obrázku jinak. Můžeme to prezentovat i jako soutěž. Kdo odhalí nejvíce rozdílů, vyhrává.


5. Spojování textů a obrázků 

Rozdílné obrázky můžeme využít i pro nácvik čtení či poslechu. K obrázkům si připravíme dva texty, které je popisují (textů může být i více pro „matení nepřítele"). Studenti musí přijít na to, který text patří ke kterému obrázku. Můžeme použít vlastně i text jediný, pak stačí identifikovat obrázek, ke kterému patří. Psaný text lze samozřejmě nahradit i poslechem.

 

Restaurace 


Jak si obrázky sami vytvoříte?

Není velký problém najít potřebné obrázky pro děti, ale pro dospělé studenty je to trochu těžší. Určitě se můžete porozhlédnout na internetu, Pinterestu apod. Do vyhledávání stačí napsat anglické fráze typu „Find the difference“ nebo „Spot the difference“. Samozřejmě tento typ obrázků najdete i v mé tvorbě. Několik jich najdete ke stažení dole pod článkem, postupně budou přibývat další. Pokud byste ale nebyli spokojení s tím, co jste našli, můžete si tento obrázkový materiál sami připravit.



1. Foťák a stativ

Pokud máte ke svému fotoaparátu / mobilnímu telefonu stativ, není nic jednoduššího než vyfotografovat nějakou scénu (pokoj, třídu, kancelář, pracovní stůl, kuchyňskou linku, ulici, zahradu...), poté vyměnit či přeházet pár věcí a stejnou scénu vyfotit ještě jednou. Stativ zajistí stejný úhel pohledu a stejný „výřez" fotografované scény.



2. Obrázková koláž a funkce „Výstřižky"

Pokud se kamarádíte s nějakými grafickými editory, můžete si připravit jednoduchou koláž. Ve fotobance (např. Pixabay.com, Pexels.com apod.) si vyberete fotografii nějaké scény, která bude sloužit jako podklad. Poté najdete další podobné fotografie, ze kterých „vystřihnete" detaily, které vložíte do té první. Poté celé dílo zkopírujete a některé detaily vyměníte, přemístíte nebo zmenšíte či zvětšíte. Tím vznikne druhý obrázek s rozdíly. Zní to možná složitě, ale je to opravdu jednoduché a tak za půl hodinky máte skvělý materiál připravený.


Ukázka:

Základová fotografie z Pexels.com:

Obývák


Upravené fotografie:

Scéna - výstřižky

Detaily jsem vystřihla z jiných fotografií na fotobance Pexels.com pomocí funkce Výstřižky (stisknutím kláves Windows + Shift + S; výstřižek obdélníkový nebo „podle ruky"; pokud funkci neznáte, doporučuji např. tento článek). Vše jsem vložila na základní fotku ve vrstvách (to umí i PowerPoint, prezentace Google atd.) a rozmístila. Výsledná práce se dá vyexportovat v JPG/PNG nebo PDF podle zvoleného programu.

(Detailnější popis prezentuji na webináři Tvorba vlastních výukových materiálů pro výuku jazyků.)



3. Použijte úplně jiné obrázky

Pokud nechcete ztrácet čas přípravou vlastních materálů, můžete ke stejným aktivitám použít i dva úplně odlišné obrázky, které ale zachycují stejnou situaci - dva obrázky dětského pokoje, dva obrázky restaurace, dva obrázky pláže... Vůbec nevadí, že tam těch rozdílů bude mnohem víc než 10. Navíc můžete využít i diskuzi o tom, která z těch scén se líbí studentům víc a proč, kde by chtěli raději bydlet, kam by radši šli... 


Ukázka dvou fotografií na téma „ulice":


 Ulice 1  Ulice 2
Fotka od Bittermuir z Pixabay        Fotka od Public Co z Pixabay

                                      


Bonusy ke článku

  Nedělní ráno  
Nedělní ráno Nedělní ráno
  Ve formátu PNG   Ve formátu PNG
Nedělní ráno - řešení Nedělní ráno
   Řešení ve formátu PNG   Ve formátu PDF
   
   Restaurace  
 Restaurace  Restaurace
  Ve formátu PNG  Ve formátu PNG
Restaurace - řešení Restaurace
 Řešení ve formátu PNG  Ve formátu PDF

 

Copyright 2016 - 2024 © obrazkyvevyuce.cz