Jak si „vytunit" flashcards a hrát 5 skvělých her
Jak si „vytunit“ flashcards a hrát 5 skvělých her
29. 12. 2022 | Iva Svatoňová | Hry a obrázkové aktivity
Obrázkové karty „flashcards“ se používají v různých variantách - s textem, bez textu, s textem na zadní straně, s počátečním písmenem...atd. Tady na blogu najdete zejména ty čistě obrázkové. Existuje několik způsobů, jak si tento typ kartiček snadno upravit, a rozšířit tak repertoár her a výukových aktivit, při nichž se dají použít. Stačí vám k tomu pár fixů, pastelek nebo samolepek.
Fotka od Gábor Adonyi z Pixabay
1. Očíslujte je
První tip je jednoduchý. Do levého horního rohu každé karty napište její číslo.
Vezměte si například 15 karet a označte je čísly 1-15. Každý student si vezme tužku a papír a na papír napíše pod sebe čísla 1-15. Všichni studenti sedí v lavicích tak, aby si mohli mezi sebou karty předávat a vytvořili jakoby „řetěz“. Zamíchejte karty a dejte první kartu prvnímu studentovi. Ten si zapíše daný pojem k příslušenému číslu a po cca 15-20 vteřinách předá kartu dalšímu studentovi v řadě a dostane další kartu. Učitel hlídá čas pomocí stopek či online časovače. Po tom, co dá prvnímu studentovi poslední kartu, přejde k poslednímu a začne karty sbírat. Na konci aktivity by měl mít každý student seznam 15 slov. Ty pak můžete společně opravit (pro rychlejší kontrolu například promítnete seznam slov na tabuli), správně napsaná slova se také dají obodovat a vyhrává student s nejvyšším počtem bodů, a pokud potřebujete studentům rozdat známky, dá se tato technika využít i jako originální způsob testování.
Pokud máte větší skupinu studentů, připravte si stejný počet karet jako je studentů a každému studentovi položte hned na začátku na stůl jednu kartu obrázkem dolů. Na pokyn studenti kartu otočí, zapíšou si dané slovo a opět po určitém časovém limitu pošlou dál. V této variantě je zapotřebí, aby poslední student předával karty prvnímu, takže předávání by mělo fungovat v kruhu. Aktivita skončí, až se u studentů objeví karta, kterou už měli.
2. Očíslujte je 1-6. Zezadu
Použijete je tak ve variantě deskové hry s flashcards, kterou najdete v článku 3 obrázkové deskové hry pro výuku jazyků. Budete ještě potřebovat hrací plán, kostku a figurku pro každého hráče. Rozdíl je v tom, že nebudete mít jednu hromádku karet, ale 6. Vyberete obrázkové karty pro tuto hru a všechny rozdělíte podle obtížnosti - na lehké karty napíšete zezadu 1, na nejtěžší nebo nejnovější slovní zásobu napíšete 6. Hod kostkou tedy rozhodne nejen o tom, o kolik políček hráč postoupí, ale také o tom, z jakého balíčku si má kartu vzít. Pokud máte čistý hrací plán, může být úkolem hráče slovo říct v cílovém jazyce, nebo ho správně napsat. Jestli využijete hrací plán, který je dostupný ve zmíněném článku, je úkol uveden přímo na hrací desce. Když se hráči úkol splnit nepovede, vrací se na políčko, odkud v tomto kole vycházel.
Tuto hru si můžete zahrát také ve variantě bez kostky. Stačí jen prázdné hrací pole s cestou a políčky start a cíl (např. typu Člověče, nezlob se nebo některé z dostupných tady na blogu) a figurka pro každého hráče. V této hře si každý hráč vybírá kartu sám. Pokud si troufne a chce zariskovat, vezme si kartu z 6. balíčku, pokud chce „hrát“ na jistotu, vybere si raději 1 nebo 2. Pokud kartu správně pojmenuje, posune se o tolik políček, jaké číslo bylo na kartě. Pro napínavější hru můžete zavést pravidlo záporných bodů. Pokud hráč danou kartu správně nepojmenuje, nejenže nejde dopředu o daný počet polí, ale musí se dokonce o stejný počet polí vrátit zpět.
3. Přidejte cenovku aneb Dražší bere
Mezi flashcards už mám sice několik karet, které cenu obsahují, ale na následující aktivitu jich bude potřeba ještě víc. Stačí vám jednoduše k několika obrázkům doplnit cenovku. Tu můžete napsat například fixem nebo nalepit. Hra se hraje v malých skupinkách dvou až čtyř hráčů a skvěle se při ní procvičí čísla a porovnávání. Karty se rozdají rovnoměrně mezi hráče, kteří si je položí na hromádku před sebe obrázky dolů. Každý z nich vezme z vrchu jednu kartu a otočí ji obrázkem nahoru. Postupně se vystřídají v popisu toho, co na kartě vidí, např. „Jablko stojí 15 korun.“ nebo „Notebook stojí 18 500 korun“. Hráč, jehož předmět je nejdražší, sebere karty svých protihráčů a dá si je do své hromádky. Další kolo pokračuje úplně stejně. Vyhrává ten hráč, který sebere všechny karty, nebo hráč, který má po vypršení časového limitu (např. 10 minut) více karet.
Tip pro zpestření: Pokud byste chtěli hru udělat zajímavější, možná i zábavnější, přidejte několik speciálních karet s nápisem „Akce“, „Sleva“ nebo „Výprodej“ samozřejmě v cílovém jazyce. Tyto karty se zamíchají mezi ostatní, které si hráči rozdělí mezi sebe. Pokud během hry některý z hráčů otočí kartu „Akce“, znamená to, že tentokrát bere všechny karty hráč, jehož karta je nejlevnější. Pokud hrají pouze dva hráči, vynese hráč s kartou „Akce“ ještě jednu kartu a ta se porovná se soupeřovou. Ve větších skupinkách už druhou kartu vynášet nemusí. Karty „Akce“ se obvykle použijí jen jednou a po vynesení se dají mimo hrací plochu.
4. Označte je barvami týmů a závod může začít
Pro tuto aktivitu budete potřebovat několik papírových krabiček a spoustu flashcards, které na jejich zadní straně označíte barvou. Není to nic složitého, stačí vám pár barevných fixů nebo barevných samolepicích etiket. Pro skupinu 12 až 15 studentů (v této aktivitě spíše dětí) budete potřebovat asi tři barvy, protože budou zapotřebí 3 týmy. V menších skupinách stačí týmy dva. Už jsem naznačila že půjde o akčnější hru, takže ji doporučuji hrát spíše s menšími dětmi. Všichni hráči se postaví za startovní čáru společně se svým týmem. Každý tým dostane stejný počet karet označených svou barvou, sady karet nemusí být stejné. Úkolem každého hráče je vzít jednu kartu z hromádky, co nejrychleji ji donést na druhou stranu třídy, vhodit do správné krabičky a vrátit se zpátky na start. V ten moment může vyběhnout další hráč z týmu. Hra končí ve chvíli, kdy se podaří nějakému týmu doručit všechny karty. Ostatní hráči už pak nepokračují.
Co to znamená správná krabička? To nechám na vás. Pokud učíte jazyk, ve kterém se uplatňují jmenné rody, připravte si krabičku pro každý rod a tu popište (např. v češtině využijeme 3 krabičky „ten“, „ta“ a „to“). Můžete také využít krabičky nadepsané počátečními písmeny slov zobrazných na kartách, skvěle se tato aktivita hodí také na procvičení slov nadřazených. Na krabičkách tedy můžete mít nápisy „zvířata“, „oblečení“, „nábytek“ apod.
Barevné značení je klíčové pro závěrečnou kontrolu. Nevyhrává totiž nejrychlejší tým, ale tým, kterému se podařilo doručit co nejvíc karet správně.
5. Popletené karty
Na tuhle svižnou a postřehovou hru si vyčleňte nejméně 20 flashcards, které popíšete zezadu slovem, které označuje JINOU kartu z balíčku. Pokud jsem si vybrala například karty psa, motýla a kuřete, na kartu s obrázkem psa napíšu „motýl“, na obrázek motýla zezadu napíšu „kuře“ a takto pokračuji, až na poslední kartu napíšu pojem, který znázorňovala první karta.
(Pozor - Nesmí se stát, že dvě karty budou odkazovat na sebe navzájem, tedy že na kartě se psem bude napsáno „motýl“ a na kartě s motýlem bude nápis „pes“. V tomto případě by došlo ka zacyklení a ve hře by se nedalo pokračovat. Muselo by se pak hrát s jinými kartami.)
Varianta na procvičení
Doprostřed stolu nebo koberce položíte jednu kartu obrázkem nahoru a kolem této karty se rozprostřou ostatní karty také obrázkem nahoru. Když je vše připraveno, pojmenujete společně obrázek na prostřední kartě, tu pak otočíte a hráči se snaží co nejrychleji najít kartu, která znázorňuje slovo, které se na ní objevilo. Kdo ji najde jako první, řekne dané slovo nahlas, položí ji doprostřed na první kartu a rovnou opět obrátí obrázkem dolů. Objeví se nové slovo, hledá se nová karta. Hra pokračuje, dokud se nevysbírají všechny karty.
Varianta soutěživá
První karta se opět umístí doprostřed, ale tentokrát se ostatní karty rozdělí rovnoměrně mezi všechny hráče. Hráči tedy vybírají pouze z karet, které mají v ruce. Pokud mají obrázek, který odpovídá slovu na prostřední kartě, opět ho na ni položí a obrátí novým slovem nahoru. Dané slovo řeknou nahlas. Kdo se jako první zbaví všech svých karet, vyhrává.
Související články:
5 originálních aktivit s flashcards
3 obrázkové deskové hry pro výuku jazyků
5 obrázkových her na procvičení časování