Další 3 obrázkové deskovky
Další 3 obrázkové deskovky...
+ 4 herní plány ke stažení
16. 4. 2022 | Iva Svatoňová | Hry a obrázkové aktivity
Deskové hry milujou děti i dospělí, studenti i učitelé. Jsou bezesporu zajímavým zpestřením výuky, a proto jsem připravila další sadu 3 obrázkových her pro výuku jazyků. První sadu najdete v tomto článku. Stačí si stáhnout a vytisknout herní plán a připravit kostky a figurky. Budou se vám hodit také obrázkové karty - flashcards, které si můžete stáhnout v bonusech ke článkům. Některé hry se dají hrát také v online výuce, proto jsou herní plány dostupné také ve formátu PNG.
Zdroj: Fotka od ignartonosbg z Pixabay (CC0)
1. Oblečení - Obrázkový had pro velmi pokročilé
Pomůcky: herní plán
figurka pro každého hráče
hrací kostka
Pravidla: Na začátku hry se všechny figurky postaví na políčko se šipkou, tedy na "start". Všichni hráči hodí kostkou a ten, kdo hodí nejvyšší číslo, začíná. Poté se hráči střídají po směru hodinových ručiček.
První hráč hodí kostkou a postoupí figurkou o daný počet políček. Zůstane stát na políčku s obrázkem oblečení. Úkolem hráče je správně říct, kolik kusů daného oblečení má. Počet kusů vyjadřuje hodnota, kterou hodil na hrací kostce. Pokud se například po hodu čtyřky dostane na sukni, musí říct "mám čtyři sukně". Nebo "na dovolenou si vezmu čtyři sukně"...atd.
Proč pro pokročilé studenty? Ve spoustě jazyků se mezi oblečením nacházejí tzv. slova pomnožná a mnoho z nich najdete také v této hře (v češtině - dvoje kalhoty, patery plavky, v angličtině two pairs of jeans... atd.). Navíc samo počítání věcí je leckdy docela záludné. U bot, ponožek a rukavic je na vás, zda hráčům určíte, aby vše počítali rovnou na páry. Pokud byste chtěli náročnost ještě zvýšit, používejte barvy! Mám jedny bílé tenisky, mám 5 žlutých šortek...
Pokud hráč úkol splní, zůstává na místě. Pokud ne, vrací se na políčko, odkud v tomto kole vycházel. Pak pokračuje další hráč. Kdo dojde jako první do cíle, vyhrává.
Základní podoba hrací desky:
ke stažení ve formátu PDF a PNG
Hrací deska s bonusovými políčky:
Pro zpestření hry můžeme na hrací desku přidat několik speciálních polí.
ke stažení ve formátu PDF a PNG
Barevná šipka označuje start. Na toto políčko všichni hráči na začátku hry umístí své figurky. | ||||||
Vítězný pohár označuje cíl. Je na vás, zda hra skončí tím, že do cíle dorazí první hráč, nebo budou muset cílem projet všichni. | ||||||
Na políčku STOP hráči nemusí říkat nic. Zůstanou tu stát ale trochu déle, v dalším kole nehrajou. | ||||||
Černá šipka může hráčům cestu zkrátit. Pokud splní úkol na políčku, kde šipka začíná, můžou ve stejném kole a se stejným číslem pokračovat po šipce dál na políčko, kam šipka směřuje. Musí ale splnit i úkol na tomto políčku. Pokud ho nesplní, vrací se po šipce zpátky na její začátek. |
2. Desková hra s flashcards pro dvoučlenné týmy
Pomůcky: herní plán (lze využít i klasický na Člověče, nezlob se)
figurka pro každý tým
hrací kostka
balíček flashcards
Pravidla: Připravíme si herní plán, obrázkové karty, které položíme na hromádku obrázky dolů, figurku do každé dvojice a hrací kostku. Všechny figurky postavíme na start a všichni hráči hodí kostkou. Ten, kdo hodí nejvyšší číslo, se svým spoluhráčem začíná. Opět hodí kostkou a posune svoji figurku na příslušné políčko. Jeho spoluhráč si vezme z balíčku obrázkovou kartu a podívá se na ni. Jeho úkolem je obrázek popsat tak dobře, aby jeho spoluhráč uhodl, co na daném obrázku je. Pokud uhodne, zůstávají na políčku. Pokud neuhodne, vrací se na místo, kde v tomto kole začínali. Poté pokračuje další dvojice. Spoluhráči se střídají v rolích - jeden popisuje a druhý hádá a další kolo naopak.
Podle pokročilosti studentů doporučuji určit hranice - např. časový limit na hádání nebo omezený počet pokusů.
ke stažení ve formátu PDF a PNG
3. Hra "Sesbírej je všechny!"
Pomůcky: herní plán
figurka pro každého hráče
hrací kostka
tužka a papír pro každého hráče (lze použít záznamové karty níže ↓ )
Pravidla: Pro tuto hru potřebujeme speciální herní plán, na kterém jsou obrázky ze 4 kategorií - zvířata, ovoce a zelenina, školní potřeby a oblečení. Každá kategorie je zastoupena 10 obrázky. Každý hráč (nebo tým) si musí vybrat jednu kategorii, kterou bude "sbírat". Hru musí hrát alespoň 2 hráči.
Každý hráč umístí svoji figurku na libovolné políčko s hvězdou - odtud bude začínat. Poté hodí kostkou a posune svoji figurku v libovolném směru (doprava, doleva, nahoru, dolů, může také zatáčet, ale nesmí během jednoho tahu jet dopředu a zpátky). Úkolem hráčů je vždy skončit svůj tah na obrázku, který reprezentuje jejich kategorii. Pokud se jim to povede, obrázek pojmenují a zapíší si příslušné slovo na papír. Pokud se jim to nepovede, pojmenují obrázek, na kterém skončili, a na tahu je další hráč. Vyhrává ten hráč, kterému se podaří jako prvnímu sesbírat všech deset obrázků - slov ze své kategorie.
Výhodou této hry je, že ji můžeme použít i pro prezentaci nových nebo méně známých slov. Není totiž nutné, aby hráči slovo správně pojmenovali, s tím jim můžeme pomoct my nebo spolužáci. Stejně tak dohlédneme i na správný zápis slova.
Tip: K hernímu plánu ještě přikládám arch se 4 lístky na zapisování slov, který si také můžete vytisknout. Každý hráč si zakroužkuje svoji kategorii a může se pustit do sbírání. Pokud by se studenti hádali, co kdo bude sbírat (známe to, že?), jednoduše zakroužkujte na každém papíru jednu kategorii a nechte je losovat...
ke stažení ve formátu PDF a PNG | ke stažení ve formátu PDF |