Absurdní obrázky aneb Co je špatně?
Absurdní obrázky aneb Co je špatně?
30. 1. 2022 | Iva Svatoňová
Absurdní obrázky miluju! Jako ilustrátorka i jako lektorka. A myslím, že studenti je milujou taky. Jsou překvapivé, jsou vtipné a určitě zaujmou.
Co to jsou absurdní obrázky?
Jedná se o opravdu speciální obrazový materiál, na který nenarazíte každý den. Bohužel. Podívejte se po něm do dětských knížek, mezi kreslené vtipy či na blogy ilustrátorů a komiksových kreslířů. Jednoduše řečeno absurdní obrázky zachycují objekty a situace, které neodpovídají realitě, alespoň ne té, kterou běžně známe. Právě proto jsou velmi překvapivé a často vyvolají na vašich rtech úsměv.
Absurdní obrázky bychom mohli rozdělit do dvou typů:
a) podivné objekty
Tyto obrázky zachycují zvláštní věci. Pruhovaného slona, vousatou hočičku, fotbalový míč ve tvaru krychle. Už na první pohled jsou tyto věci, zvířata či lidé neobvyklé.
b) podivné situace
Jedná se o „scény", které sice znázorňují běžné předměty, absurdní je však to, jak jsou tyto objekty umístěny na scéně. Slon sedící ve školní lavici, holčička koupající se v hrachové polévce či fotbalový míč obíhající kolem Slunce s ostatními planetami.
A k čemu se dají takovéto obrázky využít?
Úžasné je, že pokud si pořídíte sbírku takovýchto obrázků, využijete ji ve výuce mírně pokročilých až velmi pokročilých studentů. Skvěle se hodí také pro rozvoj komunikačních schopností a dovedností v mateřském jazyce, rozvoj představivosti a kreativní psaní. Podíváme se společně na několik přístupů k práci.
1. Co je špatně?
Nejjednušší aktivitou je prosté sdělení, co je na obrázcích špatně a jak by to mělo být správně. Můžeme ji využít i u malých žáčků, stačí jen vybrat obrázky, na které stačí jejich slovní zásoba. Nejlepší je, pokud máte obrázků víc a studenti si sami z hromady kartiček vyberou ten, který je nejvíc zaujal či pobavil.
Např. „Slon není pruhovaný. Slon je šedý. Pruhované může být tričko.“ „Rybička nemůže žít v kleci, protože potřebuje vodu. Rybička musí žít v řece, v rybníku nebo akváriu. V kleci chováme křečky nebo papoušky."
2. Co se stalo?
Pokud máme ve skupině opravdu kreativní studenty, můžeme s nimi vyzkoušet zábavné absurdní vyprávění. Tato aktivita se skvěle hodí i pro lekce tvůrčího psaní a rozvoj komunikačních dovedností v mateřském jazyce. Úkolem bude vše „rozumně“ vysvětlit. Co se stalo? Kdo to udělal? A proč? Na závěr se všechny příběhy prezentují a vybere se ten nejlepší / nejzábavnější / nejoriginálnější...
Jestli mají vaši studenti rádi pohádky nebo fantasy, nemusí být vyprávění úplně „rozumné". Mohou využít svoji fantazii a dát absurdním věcem nějaký speciální význam, kouzlo atd.
Fotka od Stefan Keller z Pixabay
Oblečení a zvířata
Tip: Absurdní obrázky se mi skvěle osvědčily u témat oblečení a zvířata. Není totiž moc těžké najít obrázky, kdy mají lidé na sobě oblečené kusy oblečení špatně - kalhoty na hlavě, ponožku na ruce apod. Při popisu nápravy si tak skvěle procvičíme slovní zásobu.
A proč zvířata? Tak zvířátka jsou vždycky dobrou volbou :-) A hlavně také není těžké najít na internetu fotokoláže, na kterých autoři spojují dvě nebo tři zvířátka dohromady. Vznikne tak úplně nový druh. Studenti pak mohou vymýšlet, jako se takové zvíře jmenuje, co žere, kde žije a spoustu dalšího...
Jedním takovým autorem je například Nor Arne Olav Gurvin Fredriksen, který na svém webu a Instagramu zveřejňuje svoje originální zvířecí fotomontáže. Určitě se podívejte na www.gyyporama.com
Proč má na sobě panda oblek?
Stal se ředitelem zoo nebo jde do divadla?
Mrkněte na Pinterest
Absurdní obrázky pro vás sbírám také na Pinterestu, už jich tam najdete více než stovku https://cz.pinterest.com/iva_svatonova/absurdni-obrazky.
Knižní tip
Bezesporu nejúžasnější absurdní scény najdete v knize německého ilustrátora Achima Ahlgrimma, která u nás vyšla pod názvem Velká knížka - Veselé nesmysly pro malé vypravěče.
V knížce jsou pouze obrázky, takže se hodí pro výuku jakéhokoliv jazyka.
Vydalo nakladatelství Ella & Max v roce 2018.
Bonus ke článku: