4 požadavky na kvalitní obrazový materiál
4 požadavky na kvalitní obrazový materiál
29.2.2016 | Iva Benediktová
Dnes mám pro vás čtyři jednoduché rady, jak vybrat kvalitní obrázky s největším efektem ve výuce.
1) Musí být dobře „čitelné“
Ano, i obrázky se dají číst. Jsme schopni obrázek přečíst, pokud správně rozpoznáme jednotlivé objekty, které znázorňuje, a pochopíme i prostorové vztahy mezi nimi. Vypadá to samozřejmě, ale často nevědomě čitelnost obrázků snižujeme. Mám na mysli černobílé kopie barevných fotografií a kopie kopií a kopie kopií kopií (ale to asi známe všichni). Pokud počítám s tím, že budu obrázek kopírovat pro studenty, vybírám nejlépe černobílé lineární kresby.
Dalším častým problémem jsou obrázky určitým způsobem zjednodušené, stylizované, které bez kontextu svou čitelnost ztrácejí. Na co jsem já osobně nejvíc "alergická" (a v případě obrázků určených pro výuku je to bohužel velmi častý jev), je cokoliv s obličejem. Písmeno s obličejem, číslice s obličejem, brokolice s obličejem, tužka s obličejem... Pokud nás na obrázku jako první upoutají oči a pusa, podvědomě očekáváme něco živého - člověka nebo zvíře. Navíc samotný obličej upoutává naši pozornost na úkor jiných znaků důležitých pro identifikaci dané věci.
Abyste lépe pochopili, o čem přesně mluvím, připravila jsem pro vás malý kvíz :-)
Tak schválně, zkuste si tipnout, co mají představovat následující kliparty?
(Jsou inspirované tím, co opravdu najdete na internetu.)
1)
a) beznosý chlápek s bradavicemi
b) pomeranč
c) basketbalový míč
2)
a) kyselá okurka
b) smrková šiška
c) ho***o
3)
a) dopravní značka "Dej přednost v jízdě"
b) kus pizzy
c) chodící trojúhelník
Správné odpovědi najdete na konci dnešního článku.
2) Vzbuzujte (kladné) emoce
Vždy se snažte vybírat obrázky veselé, vtipné, roztomilé a jakýmkoli způsobem přitažlivé. Samotné použití obrázků ještě neznamená, že student bude více motivován a že ho bude výuka bavit. Dnešní studenti jsou zvyklí z internetu, že se na ně každou minutou valí desítky a desítky vizuálních podnětů. Proto mají na obrázky mnohem vyšší nároky než měli studenti v dřívějších dobách. Musíme tedy vybírat obrázky, které nás upoutají na první pohled a které nás nějakým způsobem zasáhnou.
Já osobně hrozně ráda využívám komiksově laděné obrázky Petra Kopla (z knížky Gabriely Noskové "30 Topics for English Conversation", nakladatelství Edika 2012). Jakmile si je studenti prohlédnou, hned se jim obličej rozšíří do širokého úsměvu a ve třídě zavládne opravdu veselá nálada.
V některých aktivitách je dokonce možné, aby si obrázek sami studenti vybrali. Už jen možnost výběru může být motivující, ale důležitý je fakt, že musel obrázek studenta něčím zaujmout (jinak by si ho samozřejmě nevybral). Pokud hodláte nechat studenty vybírat, s jakým obrázkem budou pracovat, vždy jich mějte víc, než je studentů. Znáte to:„To není fér! Já jsem zase poslední.“ I ten poslední má mít právo na volbu.
Další úkol pro vás: Jaký obrázek psa byste vybrali jako nejemotivnější?
Zdroj obrázků: Pixabay.com (licence CC0)
3) Využijte všechno známé
Pro studenty je mnohem zajímavější pracovat s konkrétními a známými věcmi, proto i pro ilustrativní účely vybírejte obrázky známých osobností, památek, scén z filmů, seriálů atd. Když hledáte obrázky například pro popis postavy nebo oblečení, proč nevyužít fotografie známých herců nebo zpěváků? Sama jsem byla několikrát svědkem "obchodování" s obrázky, které si studenti vylosovali. Zvláště dívky se přetahovaly o to, která bude popisovat svého idola. A to není špatný začátek, ne?
4) Přiměřeně k věku
Vždy vybírejte obrazový materiál, který je vhodný pro věkovou kategorii vašich studentů. Když se porozhlédnete po dostupných obrázcích pro jazykovou výuku, zjistíte, že naprostá většina je určena malým dětem. (Jako by se snad obrázky pro výuku dospělých nehodily?!) Takže všude se to hemží jablíčky nebo rajčátky s očičkama nebo písmenky s nožičkama a ručičkama (navíc zcela nepochopitelně v bílých botičkách a rukavičkách). Pokud byste tyto obrázky předložili dospělým, mysleli by, že jste se zbláznili. Zatímco u malých dětí si můžeme určitou míru roztomilosti a infantilnosti dovolit (nikdy však na úkor jejich čitelnosti!), u starších studentů volíme obrazový materiál co nejvěrnější realitě.
Pokud potřebujeme pracovat s obrázky lidí, nejlépe je najít takové, které zachycují postavy stejně staré jako jsou sami studenti. Pro děti najdeme příběhy a scény zachycující děti, pro teenagery najdeme obrázky teenagerů a pro dospělé studenty obrázky s dopělými postavami. Znázorněné situace budou tak studentům mnohem bližší a lépe se do nich vcítí.
Výsledky kvízu: 1) b, 2) a, 3) c. Uhádli jste?